Aku akan mati

Suatu ketika nanti…

Suatu saat akan tiba masa, aku akan mati. Akan aku tinggalkan dunia yang fana’ ini, menuju ke alam barzakh, tinggal di situ, hingga tiba saat tiupan sangka kala Malaikat Israfil kali pertama & kali kedua. Akan aku dan semua manusia, dari Nabi Adam hinggalah anak cucunya yang lahir sebelum Israful meniup sangkakala pertama.  Disitu akan berhimpun seluruh umat manusia di Padang Mahsyar menanti bicara di mahkamah Allah. Mahkamah paling adil dan saksama, tidak seperti mahkamah dunia yang penuh penipuan dan rasuah terutama mahkamah di tanahairku Malaysia.

Apakah aku akhirnya akan ke syurga? Atau sebaliknya? Na’uzubillah. Moga aku akan dimasukkan ke syurga bersama Nabi Muhammad s.a.w, para Rasul, para Nabi, mujahidin, solehin dan semua manusia yang mendapat keredhaan Allah.

“Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya aku tidak layak untuk masuk syurgaMu, namun tidak pula aku sanggup menanggung azab api nerakaMu. Maka terimalah taubatku, ampunkanlah dosaku, sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa2 besar”

Justeru ketika aku masih di dunia ini, masih ada peluang bertaubat, masih punya kesempatan beramal ibadat, masih punya ruang mengamalkan “al amru bil ma’ruf wan nahyu ‘anil mungkar”, maka aku akan gunakan kesempatan, ruang dan peluang yang masih ada ini untuk mendapatkan REDHA Allah taala.

Abufaiz70@wordpress.com

Leave a comment

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed